Subsidies jeugdvereniging
Het lokaal bestuur wil jeugdwerkinitiatieven in onze stad een financieel duwtje in de rug geven. Erkende verenigingen die in het begin van het werkingsjaar - dat loopt van 1 september tot 31 augustus - hun registratieformulier indienen bij de jeugddienst, kunnen op het einde van het werkingsjaar een subsidiedossier indienen.
Als jeugdbeweging bezorg je per jaar drie formulieren aan de jeugddienst:
- Het registratieformulier: voor 1 december van het werkjaar (zie erkenning jeugdvereniging)
- De kampregistratie: ten laatste 5 weken vóór het kamp
- Het subsidiedossier in één stuk ingediend ten laatste 10 weken na het einde van het werkjaar (31 augustus)
Verschillende toelages
De subsidies omvatten verschillende toelages. Naast de basistoelage zijn er ook de werkingssubsidie en de specifieke subsidies die bijvoorbeeld een kamptoelage, lokalentoelage, milieutoelage of afvaltoelage omvatten. Meer details vind je in het reglement 'ondersteuning jeugdwerkinitiatieven'.
Bepaalde jeugdwerkinitiatieven vallen buiten dit subsidiesysteem en ontvangen een jaarlijkse toelage zoals vastgelegd in een afsprakennota.
Erkenning jeugdvereniging
Wie een nieuwe jeugdvereniging heeft opgericht kan zich laten erkennen door de stad. Hiervoor moet je vereniging voldoen aan het reglement ter ondersteuning van jeugdwerkinitiatieven en moet je een aanvraagformulier indienen. Na erkenning kan je als jeugdvereniging:
- Vergaderen in stedelijke lokalen
- Materiaal uitlenen via de uitleendienst
- Subsidies aanvragen vermeld in het reglement
- Een éénmalige starttoelage aanvragen
Gedeeltelijke terugbetaling kadervorming
Wie een erkende kadervorming volgde (VDS, KSA, Scouts, Kazou, Chiro, ...) kan een deel van het inschrijvingsgeld terugkrijgen via de jeugddienst. Breng je bewijs van het volgen van vorming binnen op de jeugddienst met een duidelijke vermelding van een rekeningnummer. Zorg dat je ook nog een kopie hebt voor jouw jeugdbeweging, zij kunnen hiervoor nog een extra subsidie krijgen.
- Vraag je terugbetaling ten laatste drie maanden na de vorming aan.
- De toelage - die betrekking heeft op de periode 1 oktober tot 30 september van het huidige jaar - wordt tegen eind december uitbetaald.
Projectsubsidie
Verenigingen, tijdelijke bewonersgroepen of inwoners die eenmalige niet-commerciële projecten met een culturele meerwaarde organiseren, kunnen een projectsubsidie aanvragen via de cultuurdienst.
Hier kun je meer info vinden.
Stedelijke jeugdlokalen
Om het jeugdwerk optimaal te ondersteunen stelt het lokaal bestuur verschillende jeugdlokalen ter beschikking. Jeugdvereniging gaan met zorg om met hun gebouw en lokalen. Alle specifieke afspraken vind je in het reglement 'stedelijke jeugdlokalen'.
Vandalisme? Laat de politie ter plaatse een vaststelling doen en contacteer vervolgens de jeugddienst.
Overnachten? Overnachten in stedelijke jeugdlokalen valt onder de eigen verantwoordelijkheid en verzekering. Derden in de lokalen laten overnachten is verboden, behalve voor andere erkende Diksmuidse jeugdwerkinitiatieven. Meld dergelijke overnachtingen aan de stedelijke jeugddienst.
Container? Eén keer per jaar kan een jeugdvereniging een container aanvragen. De voorwaarden vind je in het reglement jeugdlokalen. Maak een afspraak via milieu@diksmuide.be en plaats de jeugddienst in cc.
De tarieven voor het gebruik van jeugdlokalen vind je hier terug.
Fiscale attesten
Ouders met kinderen jonger dan 14 jaar kunnen een belastingvermindering krijgen voor de kosten die ze maakten voor de opvang van hun kinderen, hiertoe behoren ook jeugdkampen en -weekends.
Het fiscaal attest is verkrijgbaar bij de jeugdbeweging en speelpleinwerking De Kastanjes.
Jeugdbewegingen en speelpleinwerking De Kastanjes geven de ingevulde excel door aan de jeugddienst vóór midden januari en kijken goed na of de gegevens correct werden ingevuld.
Door de ingave in BelcotaxOnWeb is het attest definitief.
De fiscale attesten voor Speelpleinwerking Zonnestraal zijn verkrijgbaar op het inschrijvingsaccount van ouders op de webshop.